AKB48 - Japan in de ban van “Idols you can meet”

31-01-2012 - Door Hilde de Jong

"Idols you can meet" was het idee van voormalig televisieproducent Yasushi Akimoto toen hij de groep AKB48 in 2005 oprichtte. Zijn doel: sterren maken van gewone meisjes. Ja dat kennen we van talentenjachten als X-Factor, Idols, The Voice of Holland etc, maar Akimoto gaat anders te werk.

De AKB48 franchise telt 150 meisjes en is daarmee de grootste popgroep ter wereld. Geen standaard meidengroep dus. In verschillende formaties van 48 treden de meisjes bijna dagelijks op in Japan en met succes: van hun laatste singel werden op de eerste dag meer dan 1 miljoen exemplaren verkocht.

Akimoti in interview met CNN: "Non of the girls have strong personalities, but once they are together they bring about chemical reactions.(…) Al the girls are quite ordinary, but when they come together and each one comes into the picture, you can see their charm."

Popsterren zijn onbereikbaar (daar zit deels hun kracht) en talentenjachten zijn gericht op het creëren van grote popsterren die na een uitgebreid traject in de wereld gelanceerd worden met de nodige marketing bombarie. Een manier van werken die oprichter Akimoto goed kent uit de tijd dat hij TV shows maakte voor breed publiek.

AKB48 werkt anders, met een vorm die doet denken aan die van internet startups. De groep onbekende meisjes werd in 2005 gelanceerd, zonder te kiezen voor een duidelijke doelgroep. Door goed te luisteren naar het publiek bij optredens en vooral ook op internet, paste Akimoto de stijl en vorm van de groep beetje bij beetje aan met sneeuwbaleffect tot gevolg. Akimoto was ervan overtuigd dat er mensen waren die zich interesseerden voor dit type entertainment. "When young people het hooked on something it will spread".

 

Wat te melden? Reageer!

Commenting is not available in this channel entry.

Reacties

Er zijn nog geen reacties.