China media

De Chinese Jeugd van Tegenwoordig

30-09-2011 - Door Hilde de Jong

Je bent geboren in de jaren '90, je woont in Beijing en je smartphone is je zesde zintuig... De Chinese jeugd van tegenwoordig. Wat zijn hun habits en wat kunnen wij westerlingen van ze leren? 

Kevin Lee is COO van het in Beijing gevestigde research- en adviesbureau China Youthology. Deze zomer gaf hij op het Zweedse congres Media Evolution een presentatie over jongerentrends en mediagebruik in China. Wat zijn hun drijfveren en ook bijzonder boeiend: welke media gebruiken ze en hoe?

The China Experience
Lee geeft in zijn presentatie een beknopt overzicht van alle ontwikkelingen in China van de 'open door era' (1979-1992) en de 'market era' (1992-2010) tot nu. Het is algemeen bekend dat China razendsnel groeit in alle opzichten, maar wat betekent dit voor het mediagebruik? 

In 1979 startte de eerste Chinese entrepreneur haar bedrijf en rond die tijd was het ook voor het eerst dat mensen kleren konden kopen in een andere kleur dan grijs. Het gemiddelde inkomen is sinds die tijd 10x verdubbeld en in 1997-1998 werden de Chinezen onderworpen aan een ware media tsunami. Waar wij 25 jaar de tijd hadden om aan alle nieuwe technieken te wennen (van pager tot PC) kwam in China alles tegelijk op 1 moment en heel snel. Op het moment telt China 485 miljoen internetgebruikers, 900 miljoen mobiele telefoongebruikers en 195 microblog users... 

Iedereen heeft een iPhone4
Een van de belangrijkste lessen uit het verhaal van Lee: "smart phones no longer for early adopters or wealthy". Iedereen heeft een iPhone4. Van jong tot oud, het is HET statussymbool. Veel mensen maken via de mobile interface voor het eerst kennis met het internet. Een interessante ontwikkeling met het oog van het mediagedrag van de toekomst.

Bekijk de video van de presentatie van Kevin Lee (China Youthology) hieronder:

Wat te melden? Reageer!

Commenting is not available in this channel entry.

Reacties

Er zijn nog geen reacties.