Hip in Zuid-Korea: 7 Days of Miracle

31-10-2011 - Door Hilde de Jong

Een televisieserie voor het hele gezin uit Zuid-Korea: 7 days of Miracle. De serie werd uitgezonden op de Zuid-Koreaanse zender MBC. Waarom verdient dit je aandacht? Omdat het superzoete en hyperaziatische televisie is.

Uit het fragment hierboven kun je de sfeer van het programma aardig proeven, maar begrijpen? Nee daar moet je een hele aflevering voor zien. Tijdens INPUT Festival in Hilversum op 10 oktober werd een complete ondertitelde (niet onhandig) aflevering van dit programma vertoond. Eerste indruk: Hart in Actie aka De Uitdaging 2.0 Asia style met vreemde kleurige graphics en gezellige lachband....

De cultuurshock voorbij is het een erg origineel maar ook heel simpel format. Doel is om een familie 'in nood' te helpen. Iemand die ernstig ziek is of mensen die op het punt staan hun huis uitgezet te worden. In '7 days of miracle' wordt iedereen ingeschakeld om de situatie van deze familie te verbeteren. Hoe dan?

Naast de bekende Koreanen die hun steentje bijdragen wordt een klein team gevormd van kijkers die 7 dagen lang op 'expeditie' gaan. Zij hebben 7 dagen tijd om geld in te zamelen, maar dit mogen zij alleen doen door voorwerpen te ruilen. Zo begint het expeditie team bijvoorbeeld met het gelukskatje van een bekende Koreaan, dat wordt geruild voor een tank benzine, de tank benzine wordt geruild voor een paar kilo oesters, de oesters worden geruild voor een keyboard, dat dan weer wordt geruild voor een saxofoon, en zo hebben ze een paar dagen later een in tweedehands auto...

Door de populariteit van het programma en de sociale instelling van de Zuid-Koreanen blijken veel van hen bereid mee te werken aan het programma. De makers zetten alle visuele middelen in om de kijker vast te houden: animatie, muziek, publiek commentaar, razendsnelle montage en meer. 7 Days of Miracle is niet alleen een televisieprogramma maar gaat veel verder. Het hele land wordt in beweging gebracht om landgenoten in nood te helpen. SUPER moralistisch, maar wel motiverend. Zou dit ook werken in Nederland?


Meer formats? Deze titels kwamen ook voorbij tijdens op het INPUT Festival:
- Ook getest op mensen (VRT)
- Never ever do this at home (NRK1)
- Hartigruten (NRK)
- Go back to were you came from (SBS Australië)
- Granma's whorehouse (Scandinavië)
- Teenage boss (NRK)
- Educating Essex (Channel 4)
- 24/7 love lab (Israel)
- With this ring (Israel)
- Babes on the bus (TV 2 Norway)
- Golden Days (NRK)

Wat te melden? Reageer!

Commenting is not available in this channel entry.

Reacties

Er zijn nog geen reacties.